علت درد بعد از تعویض مفصل لگن

مهمترین علت انجام جراحی تعویض مفصل لگن از بین بردن درد است ولی متاسفانه گاهی اوقات درد لگن بعد از انجام دادن این جراحی از بین نمیرود. یا مدتی از بین میرود و بعد دوباره شروع میشود.

در این نوشته در این باره یاد میگیریم که چرا درد لگن در بعضی بیماران بعد از جراحی تعویض مفصل لگن خوب نمیشود یا گاهی اوقات حتی بیشتر میشود.

درد های بعد از این جراحی یک علت ندارد و علل زیادی دارد. شایعترین علت آن دردهای ناشی از مشکلات ستون مهره است ولی مشکلات دیگری مانند عفونت های مفصل مصنوعی لگن، لق شدن مفصل مصنوعی، واکنش غیر معمول بدن به مفصل مصنوعی، التهاب تاندون، شکستگی ها یا علل دیگر میتواند موجب درد شوند.

در زیر در مورد این علل به تفصیل صحبت میکنیم.

مشکلات ستون مهره که موجب درد بعد از تعویض مفصل لگن میشوند

این شایعترین علت باقی ماندن درد لگن بعد از جراحی تعویض مفصل لگن است.

گاهی اوقات بیمار هم مشکلات ستون مهره مانند تنگی کانال نخاعی دارد و هم سائیدگی مفصل لگن دارد. هر دو اینها میتوانند موجب درد لگن شوند.

وقتی بیمار به متخصص ارتوپدی مراجعه میکند و عکس لگن میگیرد متخصص ارتوپد به او میگوید علت درد لگن تو سائیدگی مفصل لگن است و با جراحی تعویض مفصل خوب میشوی.

جراحی انجام میشود. البته درد تا حدودی خوب میشود ولی نه خوب خوب. قدری از درد میماند. اینجا اگر دکتر بررسی ستون مهره را انجام دهد متوجه تنگی کانال میشود.

در این موارد ممکن است بیمار نیاز به جراحی ستون مهره هم داشته باشد.

حالت دیگری هم وجود دارد. بیمار مورد نظر ما ممکن است روز اول که درد دارد یک راست به یک متخصص جراحی اعصاب مراجعه کند.

متخصص از وی ام آر آی کمر میگیرد و متوجه تنگی کانال نخاعی میشود و به او میگوید شما تنگی کانال دارید و اگر کمرتان را جراحی کنید درد تان خوب میشود. کمر جراحی میشود ولی درد خوب نمیشود.

بیمار به یک ارتوپد مراجعه میکند. از لگن او عکس میگیرند و مشخص میشود که مفصل لگن او سائیدگی دارد و نیازمند به جراحی تعویض مفصل است.

پس بسیاری از اوقات بعد از جراحی تعویض مفصل لگن ممکن است درد لگن باقی بماند و علت آن وجود بیماری در ستون مهره مثل تنگی کانال نخاعی باشد.

این بیماری ممکن است هیچ علامتی مانند کمردرد ایجاد نکند و فقط موجب درد لگن شود.

عفونت مفصل مصنوعی میتواند موجب درد لگن شود

گاهی اوقات عفونت از همان موقع جراحی وجود داشته است. در این وضعیت درد لگن هیچگاه بعد از جراحی قطع نشده و بیمار بعد از جراحی همواره درد لگن داشته است.

گاهی هم بعد از جراحی بیمار مدتی بدون درد بوده است. بعد از مدتی دچار عفونت میشود و درد شروع میشود.

شک به عفونت مفصل مصنوعی لگن معمولا با آزمایش خون است و تشخیص قطعی آن با نمونه برداری از مایع اطراف مفصل مصنوعی است.

پزشک با کمک سوزنی که در اطراف مفصل مصنوعی وارد میکند مقداری از مایع اطراف مفصل مصنوعی را خارج کرده و به آزمایشگاه ارسال میکند.

با بررسی این مایع میتوان عفونت را تشخیص داد. با درمان عفونت میتوان درد را از بین برد. برای درمان عفونت در غالب موارد باید مفصل مصنوعی را عوض کرد.

لق شدن مفصل مصنوعی میتواند موجب درد لگن شود

لق شدن و شل شدن مفصل مصنوعی میتواند موجب درد لگن شود. در این موارد معمولا بیمار بعد از جراحی برای مدتی درد ندارد.

به تدریج که مفصل شل میشود و شروع به حرکت میکند درد بیمار هم شروع میکند. درد معمولا در شروع حرکت بیشتر است.

تشخبص لق شدن مفصل مصنوعی معمولا با کمک رادیوگرافی ساده لگن و یا با کمک اسکن رادیوایزوتوپ داده میشود.

برای درمان این وضعیت باید مفصل مصنوعی عوض شود.

التهاب تاندون میتواند موجب درد لگن شود

گاهی اوقات لبه جلویی کاسه فلزی مفصل مصنوعی که در ناحیه لگن کار گذاشته شده است به تاندون ایلیوپسواس گیر میکند.

در این وضعیت حرکت تاندون بر روی لبه این کاسه فلزی میتواند موجب التهاب تاندون و بروز درد لگن شود. درد لگن این بیماران معمولا در بالا رفتن از پله بیشتر میشود.

درمان این بیماران غالبا نیاز به عمل جراحی دارد.

واکنش بافتی به مواد آزاد شده از مفصل مصنوعی

براثر حرکت سر مصنوعی مفصل مصنوعی درون کاسه مصنوعی، بتدریج ذرات بسیار ریزی آزاد در محیط درونی بدن آزاد میشود.

گاهی اوقات بدن به این ذرات واکنش التهابی نشان میدهد که میتواند موجب بروز درد شود.

در صورت بروز این وضعیت ممکن است نیاز شود تا قسمت های متحرک مفصل مصنوعی عوض شوند.

بورسیت تروکانتر از علل درد لگن بعد از تعویض مفصل است

گاهی اوقات درد لگن بعد از جراحی تعویض مفصل لگن به علت بورسیت تروکانتر است. در این حالت درد در سطح خارج لگن و بر روی تروکانتر بزرگ احساس میشود.

درمان این وضعیت در غالب موارد تزریق داروی کورتیکوستروئید درون بورس تروکانتر است.