دوران نقاهت و استراحت بعد تعویض مفصل لگن

دوران نقاهت بعد از جراحی همیشه از سوالات مهم بیماران قبل از تعویض مفصل است. منظور غالب آنها هم از این سوال دانستن سختی های بعد از جراحی و زمان استراحت و زمان دوری از کار و زمان هایی است که نمیتوانند مانند قبل از جراحی زندگی عادی داشته باشند. البته اگر اصلا درد اجازه زندگی عادی به آنها داده است!

قبل از جراحی

بستری برای جراحی تعویض مفصل لگن ممکن است در همان روز جراحی انجام شود ولی معمولا یک روز قبل از آن است.

از زمان بستری تا زمان جراحی ممکن است اقداماتی برای بیمار انجام شود مانند انجام بعضی آزمایشات، تصویربرداری، مشاوره با متخصصین بیهوشی و در صورت لزوم دیگر متخصصین.

در قبل از جراحی بیمار نباید مدت زیادی در تخت استراحت کند و باید بیشتر راه برود. این کار احتمال لخته شدن خود در وریدهای پا بعد از جراحی را کم میکند.

در روز جراحی بیمار حدود یکی دو ساعت قبل از شروع عمل به اطاق عمل برده میشود. اقداماتی برای آماده شدن او برای جراحی انجام میشود تا جراحی شروع شود.

جراحی

مدت زمان انجام جراحی متغیر است و بسته به عوامل زیادی دارد. اینکه آیا یک جراحی تعویض مفصل معمولی است یا باید جراحی پیچیده ای برای بیمار انجام شود زمان جراحی را تحت تاثیر قرار میدهد.

کار گذاری یک مفصل مصنوعی استاندارد حدود یکساعت طول میکشد ولی اگر جراحی پیچیده تر شود ممکن است بسیار بیش از این هم به درازا بینجامد.

بعد از اتمام جراحی بیمار یکی دو ساعت در اطاق ریکاوری تحت نظر پرستاران مجرب و متخصص بیهوشی تحت نظر میماند و بعد به بخش منتقل میشود.

در صورتی که وضع عمومی بیمار به تشخیص متخصص بیهوشی زیاد مساعد نباشد ممکن است بعد از ریکاوری به بخش مراقبت های ویژه منقل شده و یکی دو روز در آنجا بماند تا متخصصین مطمئن شوند حال عمومی وی آنقدر خوب است که میتواند به بخش منتقل شود.

در بخش

بعد از جراحی تا حدود یکی دو روز به بیمار آنتی بیوتیک تزریقی میدهند تا از بروز عفونت محل جراحی پیشگیری شود.

درد بعد از جراحی بعد از اینکه بیهوشی یا بیحسی بیمار تمام شد وجود خواهد داشت. برای کنترل این درد به بیمار مسکن های تزریقی داده میشود. شدت این درد در روزهای بعد به تدریج کم میشود.

سرعت کاهش این درد در افراد مختلف متفاوت است. بعضی افراد دو سه روز بعد از جراحی تقریبا دردی ندارند و بعضی دیگر ممکن است تا یک ماه هم قدری درد داشته باشند ولی بطور متوسط درد در روز سوم کم میشود و بعد از یک تا دو هفته خیلی کم خواهد شد.

غالب بیماران معمولا روز بعد از جراحی با کمک واکر یا عصای زیر بغل راه میروند. این عصا یا واکر حدود دو سه هفته با آنها میماند و بعد میتوانند آن را کنار بگذارند.

البته در بعضی از جراحی های پیچیده تر تعویض مفصل ممکن است لازم شود بیمار تا چند ماه برای راه رفتن از واکر یا عصا استفاده کند. تشخیص این با پزشک جراح است.

بیمار بعد از جراحی ممکن است تا چند ماه لنگش داشته باشد. مدت زمان این لنگش بسته به بیماری که به خاطر آن جراحی انجام شده است و نوع جراحی و همکاری بیمار و نوع مفصل مصنوعی و بسیاری عوامل دیگر متفاوت است. این زمان را باید هر بیمار جداگانه از پزشک معالج خود سوال کند.

دوران نقاهت در خانه

بیمار مدتی در بخش میماند و بعد مرخص شده و به منزل میرود. مدتی که بعد از جراحی در بخش میماند ممکن است چند ساعت باشد و یا ممکن است دو سه روز یا حتی یک هفته باشد ولی به طور متوسط دو روز است.

اگر بیمار قوی و جوان و از لحاظ داخلی کاملا سرحال باشد و جراحی با موفقیت انجام شده باشد ممکن است بتوان بیمار را چند ساعت بعد از بهوش آمدن از بیمارستان مرخص کرد. در غیر این صورت باید مدت بیشتری تحت نظر در بخش بماند و بعد مرخص شود.

غالب بیماران روز بعد از جراحی میتوانند بر روی صندلی بنشینند و از توالت فرنگی استفاده کنند. در مدتی که بیمار در بخش است لازم است که تا حد امکان کمتر دراز بکشد و بیشتر بنشیند و تا حدودی راه برود. پس استراحت زیاد لزومی ندارد.

زخم جراحی معمولا نیاز به ده روز پانسمان دارد و بخیه ها بعد از ده روز تا دو هفته خارچ میشوند.

بعد از گذشت دو سه روز از جراحی که ترشحات زخم کم شد بیمار میتواند از پانسمان ضد آب استفاده کرده و به حمام برود. استفاده از وان باید یک ماه به تاخیر بیفتد.

سر کار رفتن

سوال از دوران نقاهت بعد از جراحی معمولا به زمان مورد نیاز برای استراحت و زمانی که بیمار میتواند به سر کار برگردد معطوف است.

اینکه بیمار چه موقع میتواند بعد از تعویض مفصل لگن سر کار برگردد به کار او بستگی دارد. اگر کار نشسته دارد چند روز بعد از جراحی میتواند با واکر یا دو عصای زیر بغل در سر کار خود حاضر شود و روی صندلی و پشت میز بنشید و کار خود را انجام بدهد.

اکر نمیخواهد با واکر یا عصا به سر کار برگردد حدود دو سه هفته باید صبر کند تا بتواند آنها را کنار بگذارد و بعد سر کار برگردد.

اگر کار کمی سنگین تری دارد و مثلا باید مرتبا راه برود باید حدود یک و نیم ماه از جراحی بگذرد تا بتواند به کار برگردد.

اگر باید موقع کار مرتبا از پله بالا و پایین برود احتمالا باید دو ماه از جراحی بگذرد تا بتواند سر کار حاضر شود.

اگر راننده است میتواند یک ماه بعد از جراحی به کار برگشته و رانندگی کند.

نتیجه گیری

جراحی تعویض مفصل لگن نسبت به دهه های قبل پیشرفت های زیادی کرده است. صحبت از دوران نقاهت بعد از جراحی دیگر مانند قبل نیست که لازم باشد بیمار مدت زیادی در بیمارستان بستری باشد و یا بعد از مرخص شدن مدت زیادی در بستر استراحت کند.

اینجا با یک نقاهت فعال طرف هستیم که در آن بیمار باید سعی کند هرچه زودتر به زندگی و کار برگردد.