اصول درست نشستن و ایستادن بعد از تعویض مفصل لگن

درست نشستن بعد از جراحی تعویض مفصل در محل لگن چگونه است

اگر بدنبال یافتن اطلاعاتی در مورد اینکه بعد از تعویض مفصل لگن، دستشویی رفتن و روش نشستن چیست و اینکه آیا بعد از عمل میتوانید روی زمین بنشینید یا خیر هستید جواب بطور ساده این است. همیشه از توالت فرنگی استفاده کنید، روی تخت بخوابید، برای نشستن از صندلی استفاده کنید و روی زمین ننشینید. اگر در این زمینه اطلاعات بیشتری میخواهید ادامه مقاله را بخوانید.

بدست آوردن نتایج خوب از جراحی فقط وابسته به پزشک نیست. بیمار هم باید با پزشک خود هماهنگ باشد و اصولی را رعایت کند. بعد از تعویض مفصل لگن و کارگذشتن پروتز ران و لگن بیمار باید روش درست نشستن و درست ایستادن و درست خوابیدن را بداند و یاد بگیرد.

رعایت این نکات موجب میشود تا مفصل مصنوعی عمر بیشتری کند و از عوارض نامطلوب احتمالی مانند دررفتگی مفصل مصنوعی پیشگیری شود. در این مقاله در مورد این نکات احتیاطی صحبت میکنیم.

طرز درست نشستن بعد از جراحی تعویض مفصل لگن چگونه است

بیمار باید بداند که طرز نشستن بعد از عمل لگن چیست و چه حرکاتی در موقع نشستن برای مفصل مصنوعی مضر هستند. مهمترین ضرر حرکات ناجور در مفصل مصنوعی وارد شدن فشار بیش از حد به آن و دررفتگی مفصل است.

دررفتگی مفصل مصنوعی از مشکلات جدی بعد از جراحی است و بیمار باید هر احتیاط و مراقبتی را انجام دهد تا این اتفاق نیفتد.

این دررفتگی وقتی ایجاد میشود که مفصل در وضعیت ناجوری قرار گیرد. مهمترین وضعیت هایی که میتوانند موجب دررفتگی مفصل شوند خم شدن زیاد ران و نزدیک شدن بیش از حد آن به ران دیگر و چرخش داخلی آن است.

بیمار در موقع نشستن بعد از جراحی تعویض مفصل باید دقت کند که مفصل ران او در این موقعیت هایی که ذکر کردیم قرار نگیرد و حرکت ناجوری در مفصل انجام نشود.

دقت کنید که توصیه های زیر ممکن است برحسب شرایط بیمار و نوع عمل جراحی او تغییر کند. این تغییرات را با پزشک جراح خود هماهنگ کنید.

فیزیوتراپ طرز درست نشستن بعد از جراحی تعویض مفصل لگن را روز بعد از عمل به بیمار یاد میدهد. به او نشان میدهد چطور از روی صندلی بلند شود و بایستد و چطور از حالت ایستاده روی صندلی بنشیند تا مشکلی برای بیمار ایجاد نشود.

نشستن روی صندلی بعد از تعویض مفصل

تقریبا همه بیماران بعد از جراحی میتوانند بنشینند مگر اینکه پزشک اجاره آن را نداده باشد. در صورتیکه پزشک اجازه نشستن بعد از جراحی تعویض مفصل لگن را داده است بیمار میتواند تا حدود یک هفته در منزل از تخت استفاده کند ولی باید هر روز بتدریج میزان نشستن خود را بیشتر کند.

بعد از حدود یک هفته معمولا نیازی به تخت نیست و بیمار میتواند در تمام طول روز بر روی صندلی بنشیند. وقتی بیمار روی صندلی مینشیند و پاها آویزان هستند ممکن است پاها قدری ورم کنند.

این وضعیت کاملا طبیعی است و به علت جمع شدن خون در پا است. برای پیشگیری از این حالت بیمار باید حتما از جوراب واریس استفاده کند. اگر ورم پا زیاد بود باید به احتمال لخته شدن خون در پا شک و حتما با پزشک معالج مشورت کرد.

ارتفاع مناسب صندلی برای نشستن بعد از جراحی تعویض مفصل
ارتفاع مناسب صندلی

طریقه درست نشستن

بیمار در هنگام نشستن بعد از تعویض مفصل باید دقت کند که مفصل ران خود را از نود درجه یعنی زاویه قائمه بیشتر خم نکند. منظور زاویه ای است که بین تنه و ران تشکیل میشود. خم کردن ران بیش از این میزان احتمال دررفتگی مفصل را بیشتر میکند.

به بیان دیگر بیمار باید دقت کند که طرز نشستن بعد از عمل لگن طوری باشد که زاویه بین ران و تنه خود را از نود درجه کمتر نکند.

صندلی مورد استفاده بیمار باید طوری باشد که پایه های بلند داشته و نشیمن آن قدری بالاتر از معمول و کمی سفت باشد. علت اینست که در هنگام نشستن، زانوها باید هم سطح لگن یا کمی پایین تر از آن قرار بگیرند.

مبل راحتی که محل نشیمن آن پایین است مناسب بیمار نیست. در اکثر این مبل های راحتی در هنگام نشستن، سطح لگن پایین تر از زانو قرار میگیرد که این وضعیت فشار زیادی به مفصل مصنوعی وارد کرده و خطر دررفتگی در آن را زیاد میکند.

صندلی مناسب بعد از عمل باید دو دسته داشته باشد و پشتی آن محکم باشد.

بیمار باید همیشه یک بالشت کمی سفت داشته باشد تا وقتی بیرون از منزل خود بود، روی صندلی ماشین یا مبل یا صندلی بگذارد بطوریکه زانوهای وی پایین تر از سطح مفصل لگن قرار بگیرند.

حرکات روی صندلی

بعد از جراحی بیمار نباید در هنگام نشستن بر روی صندلی پای عمل شده را بر روی پای سالم بیندازد چون احتمال دارد با اینکار مفصل مصنوعی در برود.

یکی دیگر از نکات مهم در مورد طرز نشستن بعد از عمل لگن این است که بیمار باید دقت کند تا در هنگام نشستن یا ایستادن پای خود را بیش از حد معمول به طرف داخل یا خارج نچرخاند.

بیمار باید دقت کند برای پوشیدن و درآوردن جوراب و کفش از پاشنه کش بلند استفاده کند تا مفصل ران زیاد خم نشود.

بیمار نباید سعی کند وقتی که روی صندلی نشسته است چیزی را از روی زمین بلند کند چون با این کار زاویه بین تنه و ران بشدت حاده میشود.

نکته مهم دیگر این است که غالب افراد وقتیکه میخواهند از حالت ایستاده روی صندلی بنشینند یا وقتی نشسته اند و میخواهند بلند شوند و بایستند به جلو خم میشوند. این خم شدن به جلو زاویه بین تنه و ران را از نود درجه کمتر میکند و درست نیست.

نشستن روی زمین بعد از تعویض مفصل

این کار بعد از تعویض مفصل میتواند فشار زیادی به مفصل وارد کند و برای آن مناسب نیست. در مورد نشستن روی زمین بعد از جراحی تعویض مفصل مقاله کامل جداگانه ای نوشته ام. به آن مراجعه کنید.

استفاده از دستشویی بعد از تعویض مفصل لگن

بیمار بعد از جراحی تعویض مفصل لگن باید برای همیشه از دستشویی و توالت پایه دار (فرنگی) استفاده کند. بیمار باید از توالت صندلی داری استفاده کند که در موقع نشستن بر روی آن زانوها هم سطح لگن قرار گیرند نه بالاتر آز آن.

افزایش ارتفاع توالت بعد از جراحی تعویض مفصل
افزایش ارتفاع توالت

توالت های ثابت در منازل معمولا نشیمن پایینی دارند و مناسب بیمار نیستند. بهتر است از توالت های سیار استفاده شود و یا حجمی به بالای نشیمن توالت اضافه گردد تا نشیمن آن کمی بالاتر برود.

طرز درست ایستادن بعد از جراحی تعویض مفصل چیست

اینکه بعد از عمل جراحی، وقتی راه میروید، آیا میتوانید پایتان را به روی زمین فشار دهید و وزن روی آن بگذارید بسته به نوع جراحی فرق میکند. در این مورد حتماً از پزشک جراح خود سوال کنید.

در غالب جراحی های تعویض مفصل لگن بیمار اجازه دارد که بلافاصله بعد از جراحی پای سمت عمل را کاملا بر روی زمین فشار بدهد و بر روی آن وزن بگذارد.

با این حال در بعضی موارد مثلا اگر جراح در حین تعویض مفصل برای بیمار پیوند استخوان و یا استئوتومی هم انجام میدهد ممکن است پزشک معالج به بیمار توصیه کند تا مدتی در حین راه رفتن با واکر پای سمت عمل را بر روی زمین فشار ندهد.

در حالت ایستاده پای عمل شده را به سمت داخل نچرخانیم. پای عمل شده را بر روی پای دیگر قرار ندهیم. برای برداشتن چیزی از روی زمین زاویه ران و تنه را از نود درجه کمتر نکنیم
در حالت ایستاده پای عمل شده را به سمت داخل نچرخانیم. پای سمت عمل را بر روی پای دیگر قرار ندهیم. برای برداشتن چیزی از روی زمین زاویه ران و تنه را از نود درجه کمتر نکنیم

وقتی سرپا می ایستید پای سمت عمل را قدری جلوتر از پای سالم قرار دهید. با این کار فشار اصلی به پای سالم میفتد و فشار بر پای سمت عمل کم میشود.

اگر میخواهید زانویتان را خم کرده و روی زمین قرار دهید اینکار را با زانوی سمت عمل انجام دهید. یعنی زانوی پای سمت عمل را خم کنید و بر روی زمین قرار دهید.

سعی کنید از ناحیه کمر بیش از 90 درجه به جلو خم نشوید.

در حالت ایستادن پای سمت عمل را به سمت داخل نچرخانید. پای سمت عمل را بر روی پای دیگر قرار ندهید و برای برداشتن چیزی از روی زمین زاویه ران و تنه را از نود درجه کمتر نکنید.

7 نظرات
7
0
سوالات شما در مورد این مقاله را پاسخ میدهیمx