علت درد کشاله ران چیست

علت درد کشاله ران بیماری های بسیار متعددی است که در این نوشته به مهمترین آنها اشاره میکنیم.

کشاله ران به ناحیه ای میگویند که در جلوی لگن و در واقع در جلوی مفصل ران قرار گرفته است. درد هایی که منشا آنها از مفصل ران است معمولا در کشاله ران احساس میشوند و این درد ها میتوانند به جلوی ران انتشار پیدا کنند.

درد های با منشا مفصل ران میتوانند در پشت لگن و در پشت باسن هم احساس شوند با این حال غالب دردهاییکه در پشت باسن و در پشت لگن حس میشوند منشا لگنی ندارند و سرمنشا آنها در ستون مهره است.

این دردها معمولا به پشت ران انتشار پیدا میکنند و میتوانند با کمردرد و یا حتی بدون کمردرد باشند.

در زیر تعدادی از بیماری هایی را که موجب درد کشاله ران میشوند معرفی میکنیم. غالب این بیماری ها در نهایت موجب خرابی مفصل شده و وقتی مفصل خراب شد بیمار نیاز به تعویض مفصل لگن پیدا میکند. برای مطالعه بیشتر در مورد بیماری ها به مقاله اصلی هر بیماری مراجعه کنید.

درد کشاله ران در اثر سائیدگی مفصل ران

ساییدگی یا آرتروز مفصل ران معمولا براثر آسیب غضروف مفصل شروع میشود و بعد از مدتی بدنبال از بین رفتن کامل غضروف موجب صدمه مفصل میشود.

مهمترین علامت ساییدگی یا آرتروز مفصل ران درد لگن بصورت درد کشاله ران است. درد میتواند به جلوی ران هم تیر بکشد و گاهی به زانو هم انتشار پیدا میکند.

گاهی اوقات درد ساییدگی مفصل ران بجای لگن در زانو احساس میشود یعنی بیمار تقریبا دردی در ناحیه لگن احساس نمیکند و بجای آن درد در زانو حس میشود.

ساییدگی مفصل ران بجز درد میتواند موجب محدودیت حرکتی و لنگش هم بشود.

درد کشاله ران به علت عفونت مفصل ران

عفونت های مفصل ران میتوانند موجب درد کشاله ران شوند. این عفونت ها میتوانند حاد باشند که معمولا در کودکان ایجاد میشوند و یا میتوانند مزمن باشند که بصورت عفونت های سلی یا عفونت های بروسلوزی هستند.

عفونت مفصل ران میتواند بسرعت موجب تخریب مفصل شود پس درمان آن جزو اورژانس های ارتوپدی است و بعد از تشخیص بسرعت باید درمان شود.

درد کشاله ران به علت روماتیسم

روماتیسم مفصلی میتواند موجب درگیر شدن مفصل ران و تخریب آن شود. بیماری اسپوندیلیت انکیلوزان هم نوعی دیگر از روماتیسم است که میتواند مفصل ران را درگیر کرده و آن را خراب کند.

اینها شایعترین بیماری های روماتیسمی هستند که مفصل ران را درگیر میکنند ولی بیماری های روماتیسمی دیگری هم هستند.

این بیماری ها با خراب کردن مفصل ران موجب درد کشاله ران و لنگش و محدودیت حرکتی در مفصل ران میشوند.

درد کشاله ران بدنبال سیاه شدن سر استخوان ران

سیاه شدن سر استخوان ران بیماری است که به علت نرسیدن خون به سر استخوان ران ایجاد میشود. التهاب ایجاد شده موجب درد کشاله ران میشود.

در صورتیکه بیماری پیشرفت کند بعد از مدتی سر استخوان ران خراب میشود و این خرابی شدت درد لگن را بیشتر میکند.

اگر خرابی باز هم به پیشرفت خود ادامه دهد بیماری وارد فاز سائیدگی مفصل میشود و خود سائیدگی و آرتروز میتواند شدت درد کشاله ران را بیشتر کند.

سیاه شدن سر استخوان ران میتواند موجب کوتاهی پا و لنگش و محدودیت حرکتی مفصل ران هم بشود.

درد کشاله ران بدنبال پوکی استخوان گذرای مفصل ران

پوکی استخوان گذرای مفصل ران در بسیاری اوقات در ام آر آی با سیاه شدن سر استخوان ران اشتباه میشود. این بیماری هم میتواند موجب درد کشاله ران شود.

پوکی استخوان گذرای مفصل ران در غالب اوقات یک بیماری خودبخود بهبود یابنده است ولی میتواند موجب شود بیمار چند ماه با درد کشاله ران درگیر شود.

درد کشاله ران به علت ایمپینجمنت

ایمپینجمنت مفصل ران بیماری است که در آن سر استخوان ران در انتهای دامنه حرکتی خود به لبه استابولوم برخورد میکند. این برخورد میتواند موجب آسیب لابروم و درد کشاله ران شود.

این بیماری معمولا به علت تغییر شکل مادرزادی در سر استخوان ران و یا در لبه حفره استابولوم ایجاد میشود و اگر درمان نشود میتواند در دراز مدت موجب ساییدگی و آرتروز مفصل ران شود که شدت درد کشاله ران را شدیدتر کند.

درد کشاله ران به علت شکستگی لگن

شکستگی های مفصل ران میتوانند موجب درد کشاله ران شوند. البته چون شکستگی معمولا بدنبال ضربه شدید ایجاد میشود و درد شدیدی دارد معمولا تشخیص آن ساده است ولی یک نوع از شکستگی هست که ممکن است به راحتی تشخیص داده نشود.

شکستگی استرسی مفصل ران در ناحیه گردن استخوان ران میتواند موجب درد کشاله ران شود و میتواند به تدریج ایجاد شود و بدنبال یک ضربه واحد ایجاد نشود و تشخیص آن قدری مشکل باشد.

شکستگی استرسی لگن در ناحیه راموس پوبیس هم میتواند موجب درد کشاله ران شود.

هر دو این بیماری ها معمولا با استراحت و کاهش فعالیت بدنی کنترل میشود و در موارد معدودی نیاز به جراحی دارند.

درد کشاله ران بدنبال تحریک عصب

در بیماری مرالژی پارستتیکا عصب فمورال یا رانی تحت فشار قرار میگیرد. این فشار میتواند موجب احساس درد کشاله ران شود.

همراه این درد معمولا احساس سوزش و داغی ممکن است وجود داشته باشد که در جلوی ران احساس شود. این بیماری ممکن است به علت استفاده از لباس های تنگ که موجب فشار به ناحیه کمر و لگن شوند بوجود آید.

درد کشاله ران به علت تحریک تاندون های لگن

تاندون ایلیوپسواس از جلوی یکی از استخوان های جلوی لگن عبور میکند. گاهی اوقات این تاندون در حین حرکت به این استخوان گیر میکند و موجب درد کشاله ران میشود.

این درد معمولا همراه با احساس یک تقه و صدا در بعضی وضعیت ها و حرکات لگن است. تحریک این تاندون معمولا بعد از بعضی فعالیت های بدنی و ورزشی ایجاد میشود که بدون آمادگی کافی انجام شده است.

درمان آن هم در غالب موارد انجام نرمش های کششی است.

درد کشاله ران به علت هرنی یا فتق

هرنی یا فتق به علت ضعیف شدن پرده های بافتی پایین جدار شکم ایجاد میشود. قسمتی از پرده که خیلی ضعیف میشود پاره میشود و محتویات شکم از این پارگی به سمت جلو جابجا میشود. این جابجایی موجب فشار به اعصاب این ناحیه و در نتیجه احساس درد کشاله ران میشود.

جابجایی محتویات شکم به جلو به صورت لمس شدن یک توده برجسته در کشاله ران به توسط بیمار یا پزشک از علائم این بیماری است. این توده ممکن است با سرفه کردن بیمار بزرگتر شود.

درد کشاله ران بیمار هم ممکن است با سرفه کردن بیمار بیشتر شود.

در موارد شدید، فتق کشاله ران نیاز به جراحی دارد.

درد کشاله ران به علت تومور

تومورهای ناحیه لگن و تومورهای ناحیه کمر میتوانند با فشار بر روی اعصاب ناحیه موجب درد کشاله ران شوند.

درمان این تومورها بسته به نوع آنها متفاوت است. معمولا ابتدا باید با نمونه برداری نوع تومور مشخص شود و سپس براساس نوع آن پروتکل درمانی براساس جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی انجام شود.

درد کشاله ران بدنبال بیماری های ادراری و تناسلی

مشکلات و بیماری های سیستم ادراری و تناسلی مانند سنگ های سیستم ادراری یا عفونت سیستم ادراری و یا التهاب یا عفونت پروستات یا بیضه یا تومورهای بیضه میتوانند موجب بروز درد کشاله ران شوند.

بیماری های دستگاه گوارش مانند التهاب های روده کوچک یا بزرگ و التهاب غدد لنفاوی هم میتوانند موجب درد کشاله ران شوند.